El Calefactor

Segur que tots teniu a casa un d’aquests calefactors petits, jo sempre n’he fet servir un per a la cambra de bany. És molt útil per escalfar ràpidament la cambra abans de dutxar-se al matí, sobretot a l’hivern (on jo visc el fred pot arribar a ser molt empipador, a l’hivern).

Calefactor

El problema que tenen és que se’ls ha de fer un manteniment regular, tot i que segur que la majoria no ho heu fet mai. Jo ho he fet moltes vegades i, aprofitant que ara ja li toca al meu, faré unes quantes fotos i us explicaré el procés, per si mai teniu ganes de fer-ho amb el vostre. Aquest fa mesos que el tinc i encara no li he fet mai el manteniment; sé que li toca perquè ja fa uns dies que treu poc aire, i de vegades grinyola o fa pudor de cremat. Com podreu veure, el meu no és de cap marca coneguda, però us puc assegurar que no hi ha gaire diferència, per no dir gens, entre aquest i d’altres que he tingut que costaven el doble o més.

El motiu pel qual hem de fer un manteniment constant a aquesta mena d’aparells és senzill; a mesura que agafen aire per llençar-lo cap endavant, també aspiren pols, fibres, cabells, i demés brutícia que hi pugui haver a terra o suspesa a l’aire. Gran part d’aquesta porqueria acaba enganxant-se a les aspes de l’hèlix, al motor, o a la reixeta que escalfa l’aire. Amb el temps, el motor ja no gira tant fi o fa soroll, quan engeguem l’aparell fa pudor de cremat, i el volum d’aire i les calories baixen en picat (és a dir, disminueix l’eficiència, perdem rendiment). Quan aquesta situació s’allarga, podem acabar tenint diverses situacions, totes dolentes: el motor deixa de girar, la temperatura dins l’aparell s’eleva perillosament per falta d’aire, i actúa el dispositiu de seguretat, tallant la corrent a l’aparell, que deixa de funcionar (molts d’aquests dispositius són d’un sol ús, o sigui que o saps molt bé què fas o ja pots llençar l’aparell). Encara podria passar quelcom pitjor, es podria cremar el motor, provocant fins i tot un curtcircuit, o més encara, que el dispositiu de seguretat no funcioni per algun motiu i es provoqui un petit incendi.

No vull alarmar ningú, això és molt improbable que passi; aquests aparells són eminentment segurs, i normalment porten més d’un dispositiu de seguretat. Però tampoc us vull enganyar, no n’he vist mai cap en flames, però n’han arribat a les meves mans de severament deformats, per no dir fosos; les peces que tenien a dins ja no servien per res, i evidentment en tots els casos va caldre comprar un aparell nou.

Però prou de xerrar i anem per feina!

Aquests aparells són quasi tots iguals per dins (ja us he dit que n’he vist molts de diferents, oi?), o sigui que el primer pas és descollar els cargols, que solen ser a la part inferior. Si esteu de sort, podeu superar aquest pas amb un simple tornavís philips (els de punta d’estrella), però per desgràcia això no és sempre així. Últimament està molt de moda entre els fabricants de petits electrodomèstics fer servir cargols amb caps exòtics o “inviolables” que en diuen, més que tot perquè els aparells no es puguin reparar (ni fer el manteniment, en aquest cas) i n’hagueu de comprar de nous. Ara no entraré a explicar com odio aquesta mena de polítiques, només us diré que arrenqueu com sigui aquesta merda de cargols i els substituiu a l’hora de tancar l’aparell per uns de normals. En qualsevol cas, us trobareu entre 3 i 6 cargols segurament, en el meu cas són 5, com podeu veure a la foto de sota. I tenen cap philips, afortunadament.

Calefactor

Aneu amb compte quan obriu l’aparell, es poden desprendre peces que van clipades simplement entre la carcassa superior i la inferior, com la reixeta frontal. També poden caure els botons de comandament, o algun altre embellidor. Normalment hi pot haver un llumet o “pilot” incrustat a la part superior, unit a la part inferior -on hi ha tots els dispositius elèctrics- per un parell de cables; no separeu massa les dues peces o us carregareu el pilot. Una vegada separades les dues peces principals, podem observar la magnitud de la tragèdia:

Calefactor

En aquest cas, podeu apreciar la gran quantitat de pols, fibres i cabells hi ha aquí dins. És especialment preocupant l’acumulació en dos llocs clau, el conjut de motor i hèlix que impulsen l’aire, i la reixeta calefactora on s’escalfa. El primer bloc està saturat, probablement gira molt més lent que quan era nou, i el segon pràcticament obstruït, de manera que el cabal d’aire que surt és molt poc. Només hi ha una manera de resoldre el problema, i és molt fàcil: netejar-ho.

Per fer la neteja no cal desmuntar gaire res més; en la majoria dels casos n’hi ha prou alliberant l’hèlix de l’eix del motor, cosa que es fa retirant un clip o molla amb unes alicates universals. De vegades la reixeta és poc accessible i cal alliberar-la de la seva ubicació; jo no ho he hagut de fer perquè tal com està tinc prou espai per treballar.

Calefactor

Hem de parar especial atenció a que no hi hagi cap mena de porqueria evitant el lliure gir de l’eix del motor; aquí s’hi solen acumular els cabells i les fibres més llargues, degut a que s’enrotllen amb el moviment circular de l’eix. Com podeu veure el meu cas és dramàtic, segurament propiciat pel fet de tenir un gat persa i una família amb el cabell llarg.

Calefactor

Sempre que acabo de netejar el motor li passo un pinzell i després lubrico els coixinets (casquets en realitat, això són aparells econòmics, i aquest especialment) amb l’esprai que tots ja coneixeu i que no diré la marca (si que la puc dir, és “tres en uno”).

Per netejar l’espessa xarxa de fil resistent que escalfa l’aire fa falta paciència i poca cosa més. Jo utilitzo unes pinces fines, un pinzell i aire comprimit pel final. Aneu amb compte perquè aquesta peça és delicada, mireu de no torçar els fils ni fer que es toquin entre ells. En aquest punt jo els solo separar, estirar o desdoblar segons convingui, perquè estiguin perfectament aliniats com el primer dia, i així funcionin el màxim de bé.

Netejar l’hèlix és el més fàcil; com que és una peça de plàstic la podem tractar sense tants miraments. Jo la netejo primer amb el pinzell i després amb aigua calenta i sabó de rentar plats. Mai m’he atrevit a posar una peça d’aquestes al renta-plats, però segurament no passaria res.

Us deixo amb una comparativa de fotos de les de “antes-después”, com als anuncis de la tele.

Calefactor Calefactor

Calefactor Calefactor

Calefactor Calefactor

Calefactor Calefactor

I ara la foto més sorprenent, la que estàveu esperant… la que ensenya la quantitat de ronya que pot sortir d’un aparell d’aquests:

Calefactor

Per acabar, ja només falta tornar a unir les dues peces de la carcassa de plàstic, i collar de nou els cargols. Felicitats, ja torneu a tenir calefactor nou per molt de temps!

Si voleu fer el mateix que jo heu de tenir unes quantes coses en compte. No cal dir que l’aparell ha d’estar desendollat abans de començar a tocar-lo, això és el més important. Per descomptat, no toqueu cap de les connexions elèctriques ni els cables interns si no sabeu què esteu fent. Els petits dispositius de seguretat ni tocar-los, i no se us acudeixi fer-los el pont! Si l’aparell no funciona, llenceu-lo! Finalment, us recordo que tot el que feu és responsabilitat vostra, no meva. Jo només us he ensenyat el que he fet, res més.

M’acomiado recordant-vos que totes les fotos les podeu trobar al flickr. Fins a la propera!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s