Hora de fer soroll

He començat una petita sèrie de circuits i maquinetes de fer soroll: la primera que vaig muntar -ja fa bastant de temps- va ser la famosa Atari Punk Console (APC); ara m’he posat a muntar altres circuits que he anat trobant per la xarxa, i mica en mica m’ha anat picant el cuc de fer més i més soroll. De fet, quan ja has fet uns quants circuits que encenen leds de colors ja en comences a estar tip, i una petita introducció al món de l’audio electrònic és una pausa ideal per fer coses diferents i divertides alhora. Un altre aspecte que m’ha semblat interessant és la creativitat que la gent demostra a l’hora de posar aquests aparells en caixes, pots, “túpers” i demés embolcalls, per fer-los encara més estrambòtics, exclusius i personals. És un aspecte en el que penso aportar alguna cosa, jo també, si puc.

familia audio 01

ATARI PUNK CONSOLE
Començo per fer-vos cinc cèntims de com vaig muntar l’APC, i llavors seguirem amb la resta. Hi ha mil circuits i instruccions a la xarxa per muntar-la, jo vaig fer servir aquestes, que estan molt bé. El muntatge és molt ràpid perquè no cal ni fer una placa, es munten els components a l’aire (“dead-bug style“, em fa gràcia aquesta definició!) i ja està. Muntar el circuit és tan fàcil que gairebé la única gràcia que té és saber on el posaràs quan el tinguis fet. Hi ha gent molt creativa en aquest aspecte, si no em creieu pregunteu-li al Google. Jo per part meva vaig utilitzar restes que tenia per aquí, que és el meu estil inconfusible: una làmpada de sobretaula espatllada, una bola de plàstic de les maquinetes de regals per a nens, un altaveu d’una joguina que va deixar de funcionar… Aquí us deixo unes fotos de l’aparell una vegada fet, ja que per desgràcia no en tinc de quan el vaig fer. L’he obert perquè tingui una mica de gràcia, el reportatge.

apc 01 apc 02 apc 03

apc 05 apc 08 apc 07

Jugar amb aquesta maquineta és divertit, però amb només dos controls de seguida li treus tot el suc que té, i alguna cosa dins teu et diu: “en fem una altra?”.

THEREMIN AMB LLUM
La segona incursió ha estat un petit “Theremin” que funciona amb un simple 555 i es controla amb llum. Hi ha diverses variants voltant per la xarxa, jo he muntat aquesta.
El circuit és encara més senzill que l’APC; no obstant l’he muntat primer al protoboard, i ara que ja sé que funciona l’he passat a una placa perforada. El muntatge definitiu l’he ficat en una capsa de complements vitamínics o quelcom similar, on hi he pogut ficar l’altaveu i la pila. És super-divertit jugar-hi (als meus fills els encanta), o sigui que mereixia un muntatge més resistent que el protoboard.

light theremin 01 light theremin 03 light theremin 04

light theremin 05 light theremin 06

Se m’ha acudit que en podria fer un derivat interessant; amb un altre oscil·lador es podrien controlar uns quants leds (una altra vegada leds? que no havia dit que ho estava deixant?) que s’encendrien rítmicament, de manera que quan incidíssin a la fotocèl·lula provocarien canvis de nota cada cert temps. D’aquesta manera es podrien “programar” patrons o “samplers”. Quan ho tingui més clar (i si tinc temps, és clar) ho muntaré i ho explicaré en un altre post.

SUBOSCILATOR
Per últim, la tercera màquina que he provat de fer és un “suboscilator”, partint d’un esquema que he trobat aquí. L’he muntat en un protoboard per provar-lo i sona prou interessant, o sigui que el següent pas lògic és muntar-lo en una caixa amb botons i palanques, com ha de ser. El circuit l’he soldat en placa de prototip, perquè el protoboard és massa fràgil i provisional, i l’he de fer servir per altres idees. I ara que ja tinc la placa a punt, només toca ficar-ho tot plegat en un envoltori suficientment portàtil, còmode, ergonòmic i barat… què us sembla el primer que he trobat?

suboscilator 01 suboscilator 02 suboscilator 03

suboscilator 04 suboscilator 05 suboscilator 06 suboscilator 07
suboscilator 08 suboscilator 09
suboscilator 10 suboscilator 11 suboscilator 12
suboscilator 13 suboscilator 14 suboscilator 15
suboscilator 16

I ara que el tinc muntat, toca remenar-lo una estona! Realment és increïble quanta estona puc estar idiotitzat concentrat fent sorollet amb aquests aparells casolans! Aquest suboscilator és molt divertit, però hi ha unes quantes coses que no m’agraden, i com bon “remeneta” que sóc, ja estic pensant maneres de “tunejar-lo”, o millor, de fer-ne un de nou partint de zero (us he comentat que el preu dels components és mínim?).

Anem pel que no m’acaba de convèncer: en primer lloc, no totes les etapes divisores del CD4060 són presents a les sortides (és una característica d’aquest integrat). Això fa que no sempre hi hagi una relació de 1:2 entre un interruptor i el següent (que em sembla que és una octava, però no n’estic segur). Això significa que les freqüències que es poden mesclar estan una mica limitades, n’hi podria haver més. En comptes de tantes sortides (interruptors) que canvien d’estat tan lentament (produint el que en podríem dir la base rítmica), m’agradaria que hi haguéssin més freqüències altes (aguts) per produïr el que en podríem dir la nota principal. Em sembla que aquest problema va molt lligat al propi disseny de l’integrat, doncs amb més etapes divisores se li podria treure més suc. Podria fer un altre circuit, amb un oscil·lador i nombroses etapes divisores (he de mirar amb quins integrats concrets); amb això aconseguiria tenir totes les divisions que ara trobo a faltar.

Una altra cosa que no em convenç gaire d’aquest circuit és que doni senyal de línia enlloc de fer sonar directament un altaveu, com fan els altres dos aparells. Això el fa menys independent i portàtil, cosa que és un gran punt d’aquests trastos. Per tant ja tinc una excusa per muntar un petit amplificador d’àudio, un projecte que fa temps que tenia al cap… potser per això he trobat en un calaixet una colla de LM386 a punt per fer la seva feina?

Però aquestes últimes idees ja les desenvoluparé un altre dia, que aquest post ja s’està fent massa llarg…

A reveure, tota la mandanga fotogràfica al lloc de sempre. Els vídeos són al teutub.

Deixa un comentari

