Autòpsia CD-ROM Creative

Això no hauria d’haver estat una autòpsia, però la cosa ha anat com ha anat. En principi, tenia la intenció de fer una cosa totalment diferent amb aquesta vella unitat de CD-ROM, però per desgràcia estava espatllada. Us explico primer quin era el pla original i després seguim amb el que he acabat fent.

cd-rom creative 01 cd-rom creative 02

Com que tenia una estoneta, em vaig posar a remenar a veure què trobava per fer. Rebuscant entre els “residus”, vaig veure una vella unitat de CD-ROM, que tenia un comandament a distància prou interessant. De seguida em va venir una idea ben fàcil al cap: fer un petit reproductor de CD, aprofitant la sortida d’àudio, i el comandament per utilitzar-lo. Només em calia una font d’alimentació (en tinc unes quantes de PCs antics) i un amplificador d’àudio (que he trobat de seguida, provinent d’una autòpsia recent, amb els seus altaveus i tot). La resta va anar venint sola: afegir-hi bateries i una nansa per fer-la portàtil, uns altaveus més grans, un petit departament per portar els CDs, etc. Tot plegat prenia forma i no semblava massa difícil (suficient per fer-ho funcionar molt bàsicament en un parell d’hores).

Vaig cablejar la unitat a una vella font ATX, vaig posar-li una pila nova al comandament (la que hi havia estava morta de feia molt de temps), i amb això ja podia obrir i tancar la safata. Però quina va ser la meva desil·lusió quan vaig veure que no feia girar el CD! Ho vaig provar tot, apretant botons, amb diferents CDs, però res no va funcionar. M’hi jugo alguna cosa que és el motor del gira-disc o l’integrat que el controla (el driver). Si és això no cal ni pensar-hi, no hi ha res a fer, és cadàver. Hora, doncs, d’obrir aquesta relíquia tecnològica de Creative (mireu la data de fabricació a les fotos!) per veure què li passa.

cd-rom creative 03

Desmuntant la tapa de sota, la caràtula i la tapa de sobre accedim a tot el contingut: una part més mecànica, plena de molles, pinyons, mecanismes diversos i un bon grapat de peces de plàstic d’injecció, per una banda; i una placa de PCB on hi ha tota la part electrònica de l’aparell. És fàcil comprovar què funciona i què no si l’endollem a la font i la posem en marxa (aquí no hi ha perill de mort, el connector de la font porta 5V i 12V, res que ens pugui fer mal). El motor que obre i tanca la safata gira perfectament, i el que fa anar la lent del làser també, però el malparit del centre del CD ha dit prou. Una llàstima, és impossible trobar un recanvi ni un substitut per un motor així fet totalment a mida per a l’aparell. Podria ser el driver, com he dit abans, però tampoc és fàcil de trobar. Sospito que els drivers són els dos xips que hi ha a la cara de sota de la placa, i que estan situats precisament allà amb l’objectiu de refrigerar-se en contacte amb la pròpia tapa (hi ha dos trossets de silicona tèrmica per aïllar-los, però transmetent l’escalfor).

cd-rom creative 05

Mentre poso un CD i un altre i vaig fent proves, noto amb el dit que un dels dos xips que he anomenat (que m’ha semblat que poden ser drivers per l’encapsulat, que té una patilla central molt gran, sovint utilitzada per dissipar grans quantitats de calor) s’escalfa ràpidament. Aquest deu ser el problema, però com ja he dit, no té fàcil solució (ni em trencaré el cap per arreglar una unitat de CD-ROM que té quasi 15 anys, és clar). El motor tampoc gira massa bé ajudant-lo amb el dit; això em porta a formular una hipòtesi: el motor podria haver començat a girar malament -potser per acumulació de pols i fibres- i això el va acabar encallant, provocant un sobre-escalfament del driver i posteriorment la seva mort prematura.

O sigui que el que ha començat com una cirugia prospectiva, ha acabat essent una autòpsia. Hora de l’èxitus indeterminada, el pacient ha ingressat cadàver. Però ara està obert damunt el marbre i ja tinc la bata bruta, o sigui que endavant!

cd-rom creative 06 cd-rom creative 07

Desmuntar totes les parts mecàniques és fàcil, i es poden aconseguir algunes coses interessants: els motors dels que ja he parlat, que són molt semblants a d’altres que he recuperat de pletines de cassette i que estic fent servir en un petit robot; eixos, pinyons, molles, cargols, i demés material bàsic que mai no sobra. En l’aspecte mecànic el més útil solen ser els motors, en aquest cas n’hi ha un que el llenço directament, doncs és la causa de la mort.

cd-rom creative 08 cd-rom creative 09

cd-rom creative 04

La resta de coses útils es troben soldades a la placa de circuit imprès. Hi ha una cosa que m’ha cridat l’atenció des d’abans d’obrir l’aparell, que és el receptor d’infrarojos; com ja he dit, aquesta unitat tenia un comandament a distància, cosa molt poc habitual en CD-ROMs de PC, o sigui que el receptor per força hi ha d’anar bé, si el recupero tindré un comandament per “fer el tonto” amb l’Arduino o el que sigui. També hi ha alguns xips que poden ser interessants, s’ha d’esbrinar què són, i si més no sempre es poden recuperar uns quants polsadors (en aquest cas a 90º, no tan corrents), leds, connectors, i qualsevol altre integrat més habitual, com memòries o reguladors (tot i que en SMD no em faran gaire servei).

cd-rom creative 11

A veure, doncs, què n’hem tret d’aquesta unitat:

  • el cable d’àudio analògic de la unitat
  • el comandament a distància, amb el receptor i el filtre d’infrarojos
  • dos motors petits que funcionen a molt poca tensió, i els connectors que concorden amb els que porten als cables
  • sis polsadors per a PCB a 90º
  • cargols i molles diverses
  • un led bicolor en SMD
  • un eix rectificat d’acer
  • diferents engranatges
  • un amplificador operacional en SMD
  • un diode làser
  • un connector de jack femella de 3,5mm stereo
  • vuit “silent-blocks”, quatre d’un tipus i quatre d’un altre

Sóc conscient que no és un gran botí, però està molt bé, tractant-se d’una unitat de CD-ROM! I pensar que en dec tenir com una dotzena més per aquí…

Això ha estat tot, ens trobem aviat. Recordeu que teniu totes les fotos al Flickr.

Deixa un comentari

