El dispensador de cable

Estic fart d’haver de buscar trossos de cable mentre estic treballant en algun projecte, amb el soldador calent i l’estany a punt. Normalment això significa obrir un calaix, agafar una caixa o una bossa, obrir-la, remenar-hi a dins… Massa complicat amb el poc espai que tinc damunt la taula, ocupada amb plaques de mòduls, proto-boards, esquemes i components. No és una solució pràctica, o sigui que n’he pensat una que si que ho pot ser.

Aquesta idea és ben senzilla: un petit moble de fusta, amb uns travessers metàl·lics (tubs o varetes) per posar-hi petites bobines amb els cables enrotllats. També hi puc posar les bobines d’estany, i altres coses que hagi de tenir a mà quan estic soldant.

La part més difícil de tota aquesta operació seria fer el moble de fusta, però he tingut un cop de sort: una botiga propera ha llençat un petit expositor de fusta, que em pot fer el servei. He anat a la ferreteria a comprar una vareta roscada, que crec que pot ser la manera més fàcil de fer els travessers on penjar les bobines, i les volanderes i femelles. Més endavant hauré de pensar com fer les bobines pel cable (només en tinc algunes d’estany), però mentrestant ja tinc coses per fer.

01 croquis i materials 02 abans

La tapa del darrera no em serveix, o sigui que la faig fora. També alguns prestatges em sobren, si els deixo no hi haurà prou espai per a les bobines. Una vegada els he tret, també faig fora unes petites peces de fusta que evitaven que caiguéssin els pots o el que fos que hi havia als prestatges, que em molestaran més endavant. Així és com queda de moment:

03 a mitges

El següent pas és tallar la vareta roscada a mida, i llimar una mica el principi de la rosca perquè vagi bé de collar-hi les femelles. Això ha estat prou ràpid.

04 varetes

Els forats per passar les varetes s’han de fer molt ben aliniats, sinó costen de passar i queden tortes. Per sort me n’he sortit força bé. Com que l’estructura es movia una mica, l’he reforçat amb cola blanca i clavant una bona colla de claus; ara és molt més rígida i resistent.

05 despres 06 despres

El següent repte és fer les bobines. A priori no tinc cap idea, o sigui que començo a voltar pel garatge tot remenant caixes i trastos, esperant la inspiració, i de sobte… boom! Ja ho tinc! No serà massa bonic, però serà fàcil i en puc fer moltes: es tracta de desmuntar cintes de VHS, sí, aquelles coses antigues que tots hem tingut i alguns encara guardem (la maledicció de tenir prou espai). A continuació us explico el sistema utilitzat per fer les bobines.

Trio la pel·líula més dolenta, obro la cinta, en trec les bobines (la resta va a les deixalles), i li trec la cinta magnètica.

07 cinta VHS 08 cinta oberta

Trenco la “tapa” transparent de les dues bobines, llimo els bonys que queden, i uneixo les dues bobines amb cinta aïllant. Faig un forat al centre amb una broca, i el faig més gran amb una altra.

09 bobina muntada

10 foradar 11 forat més gran

Amb això tinc les bobines fetes (aquest passos els he repetit uns quants cops), o sigui que queda enrotllar tots els cables a les bobines i passar-les per les varetes.

A la part de sota, i a falta de més bobines, hi poso una petita capsa de cartró amb tots els tubs termoretràctils que tinc; accedir a ells és el mateix problema que amb els cables, però són de molt mal enrotllar. I aquí ho teniu, finalitzat.

12 final

Ara va directament a sobre la taula sense més espera, aviat em posaré amb algun projecte per estrenar-lo, i provar què tal va…

Res més, teniu totes les fotos al flickr, per si les voleu consultar…

Deixa un comentari

