La Lipo

Fa uns dies el meu pare, que és afeccionat a l’aeromodelisme, em va donar una bateria lipo vella (lipo ve de lithium-polymer, és a dir, bateria d’ions de liti en polímer). Ell ja no la volia fer servir perquè el carregador li deia que tenia una cel·la defectuosa, i evidentment no val la pena arriscar un bonic avió que t’ha costat una bona colla d’hores de feina per no comprar una bateria nova que et pot costar 10$ a hobbyking . Em va dir que si en podia fer alguna cosa era per mi, en cas contrari la llençaria.

lipo 01

A mi llavors em va semblar una gran troballa; si sóc capaç de separar les cel·les sense fer-les malbé ni prendre mal (qui no ha vist els vídeos d’explosions i incendis de lipos al youtube?), en tindré dues de molt bona capacitat, i l’espatllada la llençaré. Si no me’n surto, no hi hauré perdut res, i hauré pogut practicar una autòpsia per veure què tenen a dins aquests bitxos (tot i que sospito que no hi tenen gaire cosa per veure).

El subjecte en qüestió és una Turnigy de tres cel·les (és a dir, 11.1V nominals), 1800mAh (mil·liampers per hora) i 20C-30C de descàrrega. El primer que faig és endollar-hi el petit voltímetre que fa uns dies vaig rebre de xina (comprat a e-bay, com no). Aquest petit gran aparell em confirma que la bateria és de 3 cel·les (cosa que es veu a simple vista); també diu que la primera està carregada (a 4.3V), que la segona està creuada (0V), i la tercera carregada també (4.2V). En principi sembla doncs que és la del mig la que és dolenta, però segons com sigui el circuit sèrie podria ser qualsevol de les tres. Anem a obrir-la per comprovar-ho.

lipo 02

Amb molta precaució de no foradar cap de les tres cel·les, tallo l’envoltori de plàstic mica en mica. Quan per fi tinc la placa del circuit imprès exposada, puc corroborar que és la cel·la del mig la que està curtcircuitada.

lipo 03 lipo 04 lipo 05

lipo 06 lipo 07 lipo 08

Ara toca desmuntar-les del circuit (amb el soldador) per tenir accés a cadascuna per separat. De nou vaig amb compte, aquesta vegada per no creuar cap contacte. La feina amb el soldador no és difícil, però si una mica lenta: hi ha molta massa per escalfar, i no vull que pugi excessivament la temperatura de les cel·les (ja us he dit que cal vigilar amb aquests bitxos). Una vegada separades del circuit, ja és més que evident quina de les tres és la defectuosa. Us ho imagineu?

lipo 09 lipo 10
lipo 11 lipo 12

Ho heu endevinat! És la que està inflada, com no. Unes mesures ràpides amb el tester (multímetre, perdó) m’ho confirmen. A més, puc comprovar que el voltímetre que em va costar 2€ funciona amb una precisió millor de la que m’esperava.

lipo 13

Ja només queda marcar la polaritat i les característiques de les dues bateries recuperades (en podria fer una de dues cel·les, però prefereixo tenir-ne dues d’una sola cel·la), i guardar-les en bosses per aïllar-ne els pols, fins que no hi soldi uns cables i les aïlli millor. Ah! I portar la cel·la defectuosa a la deixalleria, que això és un residu dels més perillosos.

Per últim, només us vull recordar que si això que acabeu de llegir us inspira i voleu imitar-me a casa, tingueu en compte dues coses:
1- Documenteu-vos abans de fer res (jo ho he fet, heu notat que les primeres fotos són a l’aire lliure?), i quan ho feu, prengueu totes les precaucions possibles.
2- El que he escrit aquí és el que jo he fet; us convido a fer-ho per vosaltres mateixos, però si ho feu, vosaltres en sou els únics responsables, no jo.

Res més per avui, ha estat curt però espero que prou instructiu. Totes les fotos al flickr, com els assidus ja sabreu.

Un pensament a “La Lipo

Deixa un comentari

