La taula de leds (1)

TINC UNA IDEA
Pensant en algun projecte que pugui fer per passar-m’ho bé i alhora aprendre alguna cosa, he pensat que una bona idea seria fer una tauleta de cafè o de “sala d’estar” que faci “llumets”. De fet, tinc pel garatge una vella taula que vaig estar a punt de llençar quan vaig fer el trasllat i que vaig salvar encara no sé perquè. Potser fent-li un parell de modificacions no massa severes puc aconseguir el meu objectiu.
Li dono un parell de voltes al tema amb el boli a la mà, i apareix el següent croquis: una taula amb una colla de LEDs incrustats invisibles, que es van encenent rítmicament.

el primer croquis

Pot tenir la seva gràcia. Ara que ja ho tinc mitjanament clar -tot i que mai no descarto canviar de pensament a mig fer, cosa que de vegades em suposa molts maldecaps- em poso a rebuscar entre les caixes de material electrònic i els arxius dels racons més inhòpits del meu disc dur.

MATERIALS I INSPIRACIÓ
Trobo alguns microcontroladors, molts leds de colors, alguna placa verge i piles al primer lloc; al segon, una colla de carpetes plenes de projectes semblants o tangencialment instructius.
Ja sé que hi ha molta gent que ha fet coses semblants, quasi totes de fet més espectaculars i complicades, però jo no em penso gastar ni un euro, aprofitaré tot el que trobi com sempre. Res de sensors de moviment ni d’infrarojos perquè no en tinc; res de complicats programes de 32Kb en assembler que ja no tinc setmanes senceres per fotre-li a les tecles.
Entre les coses que vull utilitzar hi ha les següents “joies”: microcontroladors Atmel AVR, el programador que vaig comprar per ficar-me als AVRs (AvrISP MKII) i una planxa de metacrilat fosc que no en faig res a la feina. He trobat una fusta que també hauré de tallar a mida, i una pila de 4.5V de “petaca” que vaig comprar als “xinos” per nostàlgia dels meus primers “projectes” elèctrics de la infantesa.
Un dels articles que he desenterrat del disc dur és sobre la tècnica del “charlieplexing” dels LEDs, fa temps me’l vaig trobar per la xarxa i em va semblar interessant; “ho provaré algun dia” vaig pensar. Ara és el moment, vull fer servir un micro molt petit i vull posar una bona colla de leds. Pel que fa a l’elecció del micro, em decanto pel més petit (encara no sé tots els problemes que això em portarà), un Attiny13; descarto una molt bona opció amb l’Attiny2313, un micro “intermig” i molt versàtil, i una “bèstia” com l’Atmega168, del que em sobrarien més de la meitat de Ks i pins.

TÈCNIQUES I SOFTWARE
Ja posats a fer coses noves i aprendre una mica, programaré amb el programador que us he comentat i el software adient, l’AVR studio d’Atmel amb el WinAVR. Vull fer disseny de plaques amb l’Eagle, que fins ara només he fet servir per alguns esquemes teòrics, i provar una tècnica de fer circuits impresos que també tenia guardada al disc dur, en un racó que bé es podria titolar “provar-ho algun dia”, que és la transferència de tóner. Si que vull fer coses, ara que ho veig. Això s’allargarà segur, però d’aquesta feta em podré emfrontar a reptes molt més grans.

Seguiré informant en propers posts quan tingui alguna cosa més sòlida…

Deixa un comentari

